tirsdag 5. mai 2009

Jeg har fått en utfordring fra Elin!

Hus og Hagegleders Elin er jo et oppkomme av gode tips,
så det skal noe til å matche den dama,
men i all enkelhet, så viser jeg dere Tipsboka mi!



Den er for meg uunnværelig!
Jeg legger inn avis- og ukebladutklipp,
rabler ned et godt tips jeg fanger i farten,
og egenerfarte blir også skrevet ned innimellom.
Da vet jeg alltid hvor jeg finner de.



Den forrige ovnen vår hadde også glassdør,
men det var en rett dør som det var veldig enkelt å få blank med litt fuktet tørkepapir med sot på.
Så er ikke tilfelle med denne glassdøra.
Jeg tror det skyldes at den ikke er rett,
men det skal jeg ikke si med sikkerhet.
Stort var i alle fall sjokket da jeg skulle tørke av den første gangen!
Jeg endte med å bruke stålull......

Nå er koden knekt, og det holder med noen dråper salmiakk på en serviett,
og vi kan nyte flammenes liflige spill.


Så vil jeg avslutte med 2 bunadstips:
Det passer jo godt i disse maitider.
Alt bunadssølv som ikke er sydd fast til bunaden
legger jeg i en skål med varmt vann og en sprut med Zalo.
Etter ca en halv time, skylles de rene for såpe,
de tørkes med en myk klut, og de er klare til bruk igjen.
Ingen skader på oksidering,
og hendene er like rene ;-)

Det andre bunadtipset fikk jeg av en gammel dame for mange år siden:
Bunaden skal ikke dampes unødig.
En dag det regner og luftfuktigheten er høy,
så henger jeg bunaden ute på terrassen (under tak selvfølgelig),
og den retter seg ut ved egen maskin.

Det er ikke sikkert at alle har det trangt i skapene sine,
men hos meg blir det i alle fall merker etter lagringen.....

Med dette ønsker jeg dere alle en forsatt fin mai!
Med eller uten bunad,
og med eller uten løvetann!
Viste dere forresten at de danske kaller løvetannen for Mælkebøtter?
Det er det nok mange småbarnsforeldre som har fått erfare
når de yndige små kommer med en vakker gul bukett
og klærne fulle av løvetannmelk.... Zalo er det eneste som funker forresten.

Jeg sender utfordringen videre til
Ingeborg, Marylin, Nina, Vibeke og Moa.
Regner med at dere alle har gode bidrag å komme med;-)
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Elin sa...

Tenkte det nok !
Så organisert at du har tilogmed tipsene pent samlet i en bok, du.
Har de bare i hodet , jeg.....men takk skal du ha for ros !
Har allerede lagt sølvet i zalo(det visste jeg faktisk fra før) og budanskjorten i kaldt vann et par dager, et tips fra en annen blogg, tror det var Petunia`s.
Skal bruke bunaden både nå i helgen i konfirmasjon, på 17. mai og barnedåpen til Theodor i slutten av mai.
Håper du blir kvitt løvetanna, liker ikke den jeg heller !! Og blir du ikke kvitt den ved hjelp av gift, har jeg et godt økologisk tips å komme med :
Gå til anskaffelse av et par gjess. Hadde 7 hvitkinngjess(canadagås), for moro skyld en sommer her og jeg skal si deg de rensket opp . De elsker nemlig løvetann.
Tuddilu !!

Ingeborg sa...

Ingen grunn til bekymring, Kari! Eg har det berre flott :) Eg har jobba mykje dei siste dagane, så eg har ikkje hatt så mykje å blogge om, og heller ikkje så mykje tid. Men eg er her!

Det her var litt av ei utfordring... Kva får deg til å tru at akkurat eg poppar over av tips og triks? :P Eg skal tenke meg godt om, så kjem eg vel på eitt eller anna skal du sjå!

Beate sa...

Så bra. Takk for gode tips :)