tirsdag 11. desember 2012

Jeg henger med, og jeg syns det er trivelig :-)

Det er noe rart med desember.
Man skal på en måte ha det travelt hele tiden,
og jeg har vel det til en viss grad jeg også, 
men det er lov å kose seg også!
Jeg koser meg med juleforbredelsene,
og jeg syns det er kjekt å lage julemat.
Jeg er glad for at vi fortsatt lager det meste av det vi skal spise fra grunnen av,
og jeg syns det er stas med store stabler med lefser og flatbrød,
jeg liker å inspisere saltlaken for fenalåret, og jeg syns syltepressen på kjøkkenbenken kler hverdagen vår i desember :-)


Her er det grisesylta som har inntatt pressa, og en lammerull er allerede ferdig, - og litt prøvesmakt, 
det hører jo adventstiden til det også,
og jeg må jo forvisse meg om at det jeg skal servere til jul smaker godt :-)


Jeg har derimot mistet enhver kontroll på løkblomstene mine i år.
Jeg skjønner egentlig ikke hva som har skjedd, for de er satt i jorda til samme tid som hvert år tidliger....
Resultatet er at det bugner av svibler i No15 allerede nå,
og jeg har faktisk fått de til å blomstre over en treukersperiode tidligere,
men nå blomstrer alle til samme tid selv om der er satt til forskjellig tid.
Ikke at det gjør så mye,
for i jula pleier det å bli nok blomster allikevel, så jeg koser meg nå med de jeg :-)

Bildet over er nokså typisk for det kontrollerte kaoset som rådet på kjøkkenet for tiden.
Kjøkkenbordet er på en måte hovedkvarteret i disse førjulsdagene.
Der ligger julekortbunken, svartboka med alt som skal huskes fra år til år
(det med sviblene bør kanskje forandres etter dette...),
kokeboka ligger også på kjøkkenbordet, og den har allerede fått noen sjarmerende flekker.
Men det viktigste i forberedelsene er vel iPaden, Spotify, mine nye høytalere og alle listene som befinner seg inni den kjekke maskina!
Jeg har ikke vært den stor Spotify-brukeren tidliger,
men nå er jeg helt hekta!
Alt ligger jo der, så det blir nesten bortkastet å hente noe i cd-hylla lengre,
men det finnes fortsatt noen skatter der som ikke er tilgjenselig andre plasser,
og de hører utvilsomt advent og julen til :-)


I kveld har jeg lekt meg med konditorfarve....
Nei, det er slett ikke julebakst, men det er rett så dekorativt på kakebordet,
og ungene elsker de bare, så ett Norgesglass med marengs kan vi vel unne oss i mørketiden :-)


Jeg håper du også koser deg med forberedelsene!
Den største gleden i år tror jeg blir å få julegjester,
og når jeg i tillegg tror jeg har funnet årets gave til en av gjestene, 
så kjenner jeg at jeg gleder meg veldig til å få gi...
Den gleden er nesten større enn å få faktisk!
Jeg tror jeg begynner og bli gammel i så måte,
men det bryr jeg meg ikke så mye om akkurat nå!
Den vakre svibelen har jeg fått i år,
og jeg tror at den rosa blir den nye favoritten fremover,
og om du har knekt koden for planting av svibler for å få de til å blomstre hele jula i gjennom,
så setter jeg veldig pris på om du vil dele den oppskriften :-)

Ingen kommentarer: