mandag 6. desember 2010

Vanvittig godt!


Og mye bedre enn hva bildet tilsier :-)
Jeg har fått en kjempegod oppskrift på fikenmarmelade, og denne kommer nok til å finnes sammen med julens oster i No15 i fremtiden også!
Snille Randi har gitt meg lov til å blogge oppskriften,
og jeg deler den gjerne med dere, for dette kan dere bare ikke gå glipp av.

Randis fikenmarmelade
500 g tørket fiken
ca 250 g apriskoser
5 dl kokende vann
1 ts kardemomme
1 dl presset sitronsaft
1 dl grovhakket valnøtter
4 dl brunt sukker

Klipp/skjær frukten i biter.Hell over kokende vann og la det stå ca 1 time (på benken ikke koke).
Sett kjelen på plata og kok ved svak varme i ca 25 min.
Tilsett kardemomme og sitronsaft og la det koke videre i ca 10 min.

Rør inn valnøtter og sukker og la det koke videre i ca 5 min. Øs opp på varme glass og sett på tett lokk. 
Marmeladen kan fryses. Den er holdbar ca 2 uker i kjøleskap.

Det var ikke aprikoser opprinnelig i denne oppskriften.
Jeg byttet ut kardemomme med stjerneanis , + at jeg brukte appelsinjuice og ikke sitronsaft. Kan gjerne kutte ut nøtter, det er en smakssak.
Vær litt forsiktig med sukkeret, fiken er jo så søt...smak til.
Tok heller ikke en hel ts med stjerneanis...smakte til...
Så juksa jeg litt og brukte litt sukkerkulør for å få den fargen jeg ville ha....
Jeg sier bare: Nytes, og tusen takk Randi :-)
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elin sa...

Denne må jeg sannelig prøve.
Fiken er så godt sammen med ost. Dattera kjøpte med seg noe lignende; fiken og nøtter og nydelige oster fra Amsterdam her i høst. Det var bare himmelsk godt !!

Håper du koser deg litt òg i denne travle adventstida , Kari.....vaske ned gjør jeg til våren , jeg.
Klem fra oss.

Carina Dale sa...

Dette skal jeg også prøve. Det så fantastisk godt ut!

Jeg har forresten en GIVE AWAY, som kanskje kan gjøre hverdagen litt mer smakfull også? Se her: http://www.lekenhverdag.com/2010/11/give-away-med-tre-vinnere.html

Hilsen Carina