onsdag 23. juni 2010

Surt blir søtt

Dette er i alle fall en midtsommeraktivitet i No15.
Vi bare må ha rabarbrasyltetøy nå ;-)
Men det må ha skjedd noe med hukommelsen min? Eller kanskje heller med smaken?
Jeg minnes da virkelig at jeg syns rabarbra var godt da jeg var jentungen....
Nå er det i alle fall ikke spisende før jeg har tilført det sukker, og til syltetøy bruker jeg i tillegg kjernene av en halv vaniljestang på 2 kilo rabarbra. Og jeg brukte faktisk 1.5 kg sukker pluss syltepulver, så jeg tror ikke det er verdens sunneste syltetøy, men det smaker i alle fall som verdens beste ;-) Det er utrolig hvor godt det smaker med noe nylaget etter å ha spist fra fryseren hele vinteren, så ja;-vi trenger rabarabra fortsatt! Det er fortsatt noen stilker i hagen, og de skal nok bli suppe med tid og stunder, men de er nokså små enda, så det er sikkert greit å vente litt. Noen har sagt at rabarbra skal høstes før St.Hans, og det gjør jeg alltid til syltetøy, men jeg tillater med å plukke det som kommer etterpå også, for hvem kan vel stå for rabarbrasuppe eller rabarbrapai?

Så ett lite visdomsord i disse VM-tider:
"Tenker du på din kone når du ser en fotballkamp, da er du ennå forelsket" (Clark Gable).
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Besta sa...

Jeg elsker rabarbra grøt i allefall...med MASSE sukker.
Tror du må ta deg en tur til sørlandet. Her er det 25 grader og ikke en sky på himmelen. Så godt som vindstille er det også:)
Jeg nyter det for en vet aldri hvor lenge det varer..i fjor varte det ikke lenger enn 1 uke i juli så var det slutt.
klem fra marilyn

micano sa...

Deilig! Selv setter jeg stor pris på rabarbragrøt :-)