lørdag 26. mai 2012

Så er vi her igjen :-)


Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har lengtet sånn til sommeren som jeg har i år!
Kanskje mest fordi jeg syns jeg fortjener den, men også fordi det har vært 2 harde vintere, og de 2 siste somrene kan egentlig ikke kalles annet enn en skuffelse.  Nå er det glemt for lenge siden, og jeg nyter varmen til gangs. 


Lady og jeg ruslet nesten 2 timer i går kveld også,
og når man kan sette seg på en benk i sola og nyte,
så er det herlig til avveksling for vinterturene med vanntett og vindtett både på hund og eier.


Dessuten er jeg veldig glad i å plukke blomster,
og det er utrolig mye lekkert å finne i grøftekanten. 
Jeg kvier meg ikke for å blande hageblomster med de jeg finner på turene mine,
og jeg syns det er morsomt å se hvordan en bukett sommerblomster forandrer seg i løpet av turen etter hvert som nye arter dukker opp. 
Står det en liten hvit hund ved grøftekanten,
så kan du nesten være sikker på at jeg står på hodet ned i skråningen og plukker blomster.....

Jeg vet at mange gamle som selv ikke kommer seg ut på tur syns det er nesten større å få en bukett markblomster enn noe annen, og det skyldes nok både at de ikke lengre har muligheten til å plukke, og at det er mange minner knyttet til markblomster.
Jeg var innom med en bukett bekkeblom til en av naboene mine her forleden,
og hun kunne fortelle at hun hadde blåklokker, prestekrager og rødkløver i brudebuketten sin, og det var hennes far som hadde plukket blomstene og laget en lang ranke av blomster som nesten rakk henne til knærne.  Sikkert en bukett som lignet på de som er moderne nå :-)
At markblomster fortsatt er gratis, se det glemte jeg å nevne......


Sommer er også nytetid når det kommer til frukt og grønt,
og selv om det enda er for tidlig for norske jordbær, så finnes de i alle fall :-)
Jeg nyter min lille kjøkkenhage på terrassen.
Jeg har rocola, koriander, gressløk og persille, rabarbra, blåbær, bringebær og boysenbær.
Og selvfølgelig finnes det mynte og sitronmelisse der!
Ikke noe smaker så godt som te laget på de bladene :-)


Selv om det er utetid, så får jeg likevel tid til å bruke symaskina litt,
og det finnes ingen bedre plass for håndsøm av lukkekant enn i solveggen!
Bedre lys finnes i alle fall ikke ;-)

Neglelakken er igjen på plass, og jeg leker gjerne med farver og dekor.

Nå har jeg ikke tid til å skrive mer, for nå MÅ jeg ut på terrassen og nyte morgenstunden!
Det håper jeg du også tar deg tid til...
Bestevennen og Lady sover fortsatt, og jeg gleder meg allerede til de skal holde meg med selskap <3

En riktig god pinse ønskes dere alle:-)








2 kommentarer:

Malys krok sa...

Nydelig bukett du har laget! Markblomster er jo så vakkert!
Skjønner godt at den buketten du ga bort ble godt mottatt!
Vakre bilder du har tatt! Likte særlig det med buketten foran den lette gardinen. Flink er du også ved symaskinen!
Ha det så bra! -Margit-

Hulda sa...

Så fin bukett du har plukket. De man kan plukke ute er jo alltid de vakreste. :) Fint bilde av Lady i headeren.