tirsdag 13. mars 2012

Husmannskost


Hverdagmat må man jo også ha, og i dag fikk jeg det for meg at jeg måtte bare ha de runde knekkebrødene som vi kjøper i Sverige, men siden det blir litt langt å ta den turen for ett kveldsmåltid, så var det bare å skride til verket.



Jeg har brukt litt timian i deigen, men det er en smaksak, og i de svenske knekkebrødene er det ofte linfrø, men det har vi aldri mer, så jeg brukte sesamfrø, og det ser ut som det funker greit.



Knekkebrødene er stekt i streikepannen, og da er det ganske enkelt å holde kontrollen med de.  Jeg har forsøkt å steike sånne knekkebrød i streikovnen, men jeg syns det ble vanskelig å regulere varmen.  Kokeplata reagerer fortere enn termostaten, og blir den for varm så er det bare å løfte den av plata.  Noen svimerker blir det uansett, men det syns jeg er sjarmerende, og om det er noen som ikke liker de, så kan de jo bare skrapes bort.  Noen har sagt at man får god sangstemme av sånt, men det kan jeg fortelle at det stemmer ikke!!! Jeg er veldig glad i skorper, men jeg kan fortsatt ikke synge, - så vet du det :-)



De må tørke godt etterpå for at de skal holde seg sprøe, men det kan man eventulet gjøre i ovnen dersom de ikke er tørre nok.  Disse er tørre så de holder, og for fotografens skyld så kom lokket på ett lite øyeblikk også, men det må bli sent i kveld....  Om det er noen igjen da :-)


Hver gang jeg bruker dette stålfatet med lokk, så må jeg bare smile :-)
Det er kjøpt i Australia, og det var slett ikke enkelt å få plass til det i kofferten på vei hjem, og ikke kunne jeg vel være sikker på at det kom frem helt heller om plassen var tilstrekkelig, men det gikk som smurt, og jeg koser meg med dette ferieminnet.

Akkurat nå er det vel tiden for ferieminner som gjelder, for vi har hatt sammenhengende nedbør i 3 døgn nå, og akkurat nå sludder det, så det er lov å drømme....  Jeg fikk forresten forspørsel om å være med til Thailand for litt siden, men jeg måtte dessverre si nei.  Har man hund, så har man hund, - og har hun(d) løpetid, så har hun(d) løpetid, og akkurat nå er hun bare en kosejente som ikke bryr seg så veldig om det dårlige været, så vi får kle oss i regntøy når det trengs og drømme om Australia og Thailand når været blir for ille :-)
For de som kanskje kommer seg avgårde: NYT!!!

1 kommentar:

Merethe sa...

Heisann :) Takk for hilsen og tusen takk for spørsmål angående knekkebrød oppskriften. Da oppdaget jeg en skrivefeil der gitt... fiberhusk skal det være og det er noe man får kjøpt på litt større matbutikker. Jeg har cøliaki og bruker det ofte i bakverk. Splenda er et søtningsmiddel...men det går helt fint å bruke annet også. Dette er lavkarbo knekkebrød så derfor bruker jeg ikke vanlig sukker i. Fiberhusk fåes kjøpt på helsekost også. DIne knekkebrød så jo også veldig gode ut. :) Ha en fin fin dag. Mvh Merethe