mandag 14. mars 2011

Vil du se ostehøvelen min?


NÅ tror du nok at det har klikket i No15, og kanskje nærmer det seg,
men jeg tror det er litt å gå på fortsatt :-)



Alle har vi vel våre favoritter, og når det kommer til ost, så har jeg mange.
Men jeg har ikke så mange gode ostehøvler....
Dessverre. Svigermors Drøm overrasket med en kjekk dansk med streng for en tid tilbake, og den er flittig i bruk på de litt myke ostene, en Rema-sak til kroner 10 (for 5 år siden) funker fint på svenskeosten vår (Husholdningsost fra Arla, og de går det mange av i året). Nå er det faktisk den siste som står i glassklokka i kjøleskapet, så det blir nok en Harrytur til sommeren.
Vi har også en egen høvel til brunosten. Ja, det står brunosthøvel på bladet, så den saken er klar, og en gjør jobben perfekt, men så er det dette med favoritten da:
Jarlsbergosten er favorittosten, og den må gjerne være ekstra godt lagret,
men jeg klarer ikke å finne en ny ostehøvel som skjærer riktig tykkelse på skivene, så her går det i gjenbruk.
Det er cernitt som er materialet, og det er faktisk over 10 år siden jeg laget det forrige skaftet på det samme bladet, så det er ikke noe å si på holdbarheten. Det forrige skaftet var blått og hvitt, og nå måtte det bare være rosa og hvitt. Syns det er noe vårlig over en kombinasjonen, og nå er det da like før er det før vel?
I alle fall er det like før jeg må finne meg ett knekkebrød, for nå frister det virkelig med knekkebrød med Jarlsberg og paprika. Og hva som skjedde med den paprikaen skal du kanskje få vite en annen dag ;-)
Dersom du har favorittkniver som begynner å få dårlige skaft, så fungerer det fint å fikse de også med cernitt), men jeg har kun erfaring med relativt små kniver, så jeg kan ikke dele erfaringer vedrørende brødkniver og lignende, men det kan kanskje du?
Posted by Picasa

Ingen kommentarer: