lørdag 10. desember 2011

Vi gleder oss veldig til jul i No15

Men jammen er det noe kav før vi kommer så langt også.....
Desto kjekkere er det hver eneste gang man finner noe som kan hjelpe en i hverdagen,
og denne nåla har virkelig gjort susen i dag!
Jeg fant den på Panduro i København, 
men jeg er nokså sikker på at den finnes i Norge også,
og med den spissen var det å sy lammeruller faktisk ganske så enkelt i dag!
Me like!


Jeg syns fasongen blir enda finere når de får en strømpe utenpå.
men det er vel strengt talt ikke nødvendig....
4 lammeruller ligger nå i salt,
grisesylta er kommet i fryseren, 
og roastbiffen skal få bo i kjøleskapet til i morra tidlig.
Så godt når det er gjort,
og i morra skal vi hvile i No15 :-)


Julebaksten nærmer seg slutten, og jeg tror vi har så det holder - og vel så det - i år også.
I dag ble jeg overtalt av Bestevennen til å bake hjortetakk heller en smultringer,
og for meg er det da faktisk det samme, for jeg spiser ingen av delene,
og jeg vet ikke helt hva jeg syns om valget, men her er det barndomsminner det er snakk om, og oppskriften vi brukte fant vi i svigermors kokebok, og av den går det i alle fall frem at hun bakte de første gang i desember 1943.  Det er noen dager siden det, men like fullt var det kjekt å prøve en gammel oppskrift, og så overlater jeg jobben med å spise de til Bestevennen :-)


Nå skal resten av kvelden nytes med beina høyt,
og jeg sender mange gode tanker til alle dere som henger i stroppen med juleforberedelser så det holder.
Noen har sagt meg at jeg blir jul uansett hvor mye eller lite vi styrer på,
men jeg må nå kave litt likevel jeg dersom jeg skal få den jula jeg vil ha.
Sånn er det med den saken :p

3 kommentarer:

Solveig sa...

Kjære venn... Du verden så mye godt du lager. Og jeg vet at kakene at er gode for I har nemmelig prøvesmaka 6 sorter. Dyktig husmor. Tenker julebesøket gleder seg til å komme hjem til jul.
Ha en avslappende kviledag, det fortjener du/ dere!

Lisbeth Bula sa...

Skal si det kommer på stell hos Kari! Ja, litt kav hører jo med det og.. Jeg lager ingen ruller av noen slag, jeg. Det skal først og fremst foregå litt kjedelige hverdagssysler her hos meg i dag; støvsuging og stryking. Men hvem vet; innimellom kan det vel hende jeg slår til med noe "julete"- sånn litt impulsivt.Liser over julegjøremål får meg liksom helt i knestående om dagen. Men det er jo ikke mye igjen som jeg MÅ, så da kan man jo ta resten sånn fordi man gjerne vil og har litt lyst..

Lene Megan sa...

Det ser godt ud. Jeg har ikke så meget styr på julen endnu, den får som regel styr på mig. Jeg slipper den ind lidt af gangen.

Men i eftermiddag skal jeg i kirken og høre Händels Messias. Så mon ikke ... ? :)