tirsdag 19. januar 2010

Sveler!


Det måtte bare bli det i dag....
Etter en lang periode med julebakst som kaffemat, så var det nok dette som fristet, og som vanlig smakte det fortreffelig!
Jeg vil ikke påstå å ha verdens beste oppskrift på sveler,
men den jeg har kommer i alle fall fra ei ferge i Møre & Romsdal, og det er vel hva som er spesialkosten for de fleste passasjerene, så jeg vil i alle fall kalle oppskriften for trygg :-)


MRF- sveler:
5 egg
1.5 dl sukker
1 liter kulturmelk
1 liter hvetemel
75 g smeltet smør
1 ts hornsalt
1 ts natron

Det viktigste for at resultatet skal bli vellykket er å ta seg tid til å piske eggedosis av egg og sukker. Ellers er det bare å tilsette etter forgodtbefinnende. De stekes på takke ( jo, man kan bruke stekepanne dersom man har god tid - eller veldig mange stekepanner), og du bør vente med å vende de til det har dannet seg små bobler på overflaten, og de smøres og strøs med sukker før servering. Jeg syns også de er gode med smør og brun ost, men de blir vanligvis spist opp før jeg kommer på det alternativet, så det for bli neste gang.
Lykke til dersom du prøver, og til de som evt hadde tenkt å ta turen innom No15 i kveld:
Det er 4 stykk igjen :p
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Besta sa...

mmmmm, det er godt med sveler. Skal spare på oppskriften din og prøve:)
ha en fortsatt fin uke.
klem fra marilyn

F.D. sa...

Mmmmmmm..... Jeg vil også ha!!!!!!!!!!!!

K@ri sa...

F.D: Du leste riktig! Det ligger 4 stk i brødskuffen. Jeg kan skrive navnet ditt på de om du vil, eller jeg kan lage ei ny røre i neste uke?
Du bestemmer :-)
Klem fra M@mma*

Datt sa...

Yummy, nå ble jeg ENDA mer sulten! Men fikk ikke lyst på brødskive med makrell i tomat... Menmen, man tar det man har! :P

Ingeborg sa...

ELLER du kan komme til Dombås i morgen kl 11 og dele ut til oss forbipasserende! DET var jammen en god idé!! :D

Unknown sa...

Jeg sier som de fleste her; mmmm...

Lenge siden jeg har smakt sveler. Ikke ofte jeg reiser med ferge heller.

Har MRF-krus med svele i skapet, så jeg slipper å notere oppskriften.

Ha en fin kveld!